داشبورد سازی در هوش تجاری چیست و چگونه باید شروع کرد؟
داشبورد سازی در اصل، نمایش معیارهای اصلی پیرامون یک حوزه موضوعی خاص، معمولاً جنبهای از یک کسبوکار یا سازمان، به منظور سنجش پیشرفت در جهت اهداف انتخاب شده است. در این مقاله، با جزئیات بیشتری خواهید فهمید که داشبورد سازی چیست، چرا باید آنها را مستقر کنید و چگونه شروع کنید.
داشبورد سازی چیست؟
داشبورد سازی ابزاری اساسی برای نمایش اطلاعات کلیدی کسبوکار برای سنجش پیشرفت در جهت اهداف، برای هر جنبهای از هر سازمان یا کسبوکاری، به شیوهای کاملاً بصری است. این ابزار که به عنوان داشبورد سازی هوش تجاری نیز شناخته میشود، به کاربر اجازه میدهد تا از فرآیند کاوش در دادههای خام یا حتی گزارشهای گزینشی برای پاسخهای مورد نیاز خود صرف نظر کند و در عوض، این بینش را به سرعت و به وضوح به دست آورد تا بتواند بر اقدام به موقع برای ایجاد تغییر تمرکز کند.
موثرترین داشبوردها بر اطلاعات حیاتی و عملی مانند شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI)، معیارهایی مانند فروش و گردش مالی کارکنان، پیشرفت پروژه و/یا ردیابی روندها و دادههای پرت تمرکز میکنند، اما تقریباً هر چیزی که توسط دادهها پشتیبانی شود، قابل تجسم است. دلایل زیادی برای استفاده از یک پلتفرم داشبوردسازی وجود دارد و بسته به پلتفرم، دانش مورد نیاز میتواند حداقل باشد.
چرا باید از داشبوردسازی استفاده کنم؟
هدف در هر کسبوکاری باید این باشد که دادههای خام روزافزون تولید شده را دریافت، به اطلاعات قابل استفاده تبدیل و سپس آن اطلاعات را به موقع در دسترس تصمیمگیرندگان کلیدی قرار دهد تا به موقع اقدام کنند. سازمانهایی که در تجزیه و تحلیل و داشبوردسازی سرآمد هستند، با بهرهگیری از این منبع موجود و اغلب بدون استفاده، کارایی را افزایش داده و تمایز رقابتی برای خود ایجاد میکنند.
در اینجا چند دلیل اصلی که سازمانها منابع خود را برای دنبال کردن داشبوردها و داشبورد سازی به طور کلی صرف میکنند، آورده شده است:
- دادهها را کاربردی میکند – با استفاده از داشبورد، میتوانید روندهای مثبت یا منفی، مشکلات عملیاتی یا KPIهای عقبمانده را شناسایی کرده و به سرعت اقدام کنید.
- صرفهجویی در زمان درک – امروزه، اکثر داشبوردهای هوش تجاری مبتنی بر وب هستند و میتوانند با تغییر دادههای اساسی، بهطور خودکار بهروزرسانی شوند. با یک داشبورد مبتنی بر وب، یا حتی بهتر از آن با موبایل، پس از اتصال منبع(های) داده خود و ساخت محتوای داشبورد، بهطور خودکار بر اساس اولویت برنامه شما بهروزرسانی میشود.
هوش تجاری و داشبوردسازی
- افزایش وضوح – یک داشبورد خوب ساختهشده بصری است، نه فهرستی از حقایق و اعداد. دنبال کردن یک نمودار خطی یا میلهای فروش در طول دوره بسیار آسانتر از ۵۰ ردیف از مجموع فروش است.
- ایجاد چابکی – پلتفرمهای داشبوردسازی ابزارهای سادهای ارائه میدهند که به شما در تجسم و درک روندهای دادههایتان کمک میکنند. داشبوردهای Power BI و Domo یک انتخاب محبوب هستند که بیش از ۲۰۰ نوع نمودار از انواع نمودارها را برای انتخاب ارائه میدهند، از جمله نقشههای اصلی و همچنین گسترش نامحدود با نمودارهای سفارشی. همچنین میتوانید هشدارها را طوری تنظیم کنید که وقتی معیارهای کلیدی به سطوح از پیش تعیینشده شما میرسند، بهطور خودکار از طریق ایمیل، پیامک یا اعلان فوری به شما یادآوری کنند. امنیت بالا – پلتفرمهای داشبورد قوی مبتنی بر وب، مجوزهای داده قابل تنظیمی را ارائه میدهند. میتوانید دادههایی را که هر یک از کاربرانتان میبینند محدود کنید و به جای ارسال اطلاعات حساس از طریق ایمیل، دادهها و بینشهای جدید را با خیال راحت به اشتراک بگذارید.
چگونه داشبوردسازی را شروع کنم؟
- شناسایی کنید چه بینشهایی شما را مؤثرتر میکند: هر داشبورد باید یک تمرکز اصلی داشته باشد. نمونههای رایج از حوزههای تمرکز داشبورد عبارتند از فروش، امور مالی، موجودی، مدیریت پروژه، بازاریابی دیجیتال، بازاریابی/بازگشت سرمایه و موارد بسیار دیگری. فهرستی از معیارهای اصلی کسبوکار خود تهیه کنید و آنها را اولویتبندی کنید.
- الزامات کلی: مشخص کنید چه دادههایی از معیارهای کلیدی شما پشتیبانی میکنند، کجا قرار دارند و چگونه میخواهید آن را تجسم کنید.
- انتخاب کنید که داشبورد خود را کجا بسازید. ممکن است وسوسه شوید که ساخت داشبورد را در اکسل یا یک برنامه دسکتاپ دیگر شروع کنید، اما گزینههای مبتنی بر وب (و حتی مهمتر از آن، بومی ابری) تقریباً همیشه انتخاب قویتری هستند. پلتفرمهای داشبورد وب بومی ابری (مانند Domo و Looker به عنوان چند گزینه محدود موجود در آنجا) امکان دسترسی آسانتر از هر مکانی، اشتراکگذاری ایمن و آسودگی خاطر را فراهم میکنند که همه کاربران جدیدترین نسخه را بدون از دست دادن قدرت یا انعطافپذیری مشاهده میکنند.
دشبوردهای هوش تجاری
- دادهها را متصل کنید. پلتفرمهای داشبورد مدرن به گونهای طراحی شدهاند که بهروزرسانیهای زمانبندیشده دادههای شما را مستقیماً از منبع امکانپذیر کنند. Domo بیش از هزار رابط از پیش ساخته شده برای پرکاربردترین سیستمهای تجاری دارد.
- دادهها را ایمن کنید. گزینههای امنیتی را متناسب با نیازهای کسب و کار خود پیادهسازی کنید. یک پلتفرم داشبوردسازی مبتنی بر وب و مبتنی بر ابر، گزینههای قابل تنظیمی را برای محافظت از دادههای شما و کاربران آن ارائه میدهد.
- شروع به ساخت کنید. پیچیدگی داشبوردها میتواند از نسبتاً ساده تا بسیار تعاملی متغیر باشد. در ابتدا، یک یا دو داشبورد بسازید تا با ابزارها راحت شوید و به کاربران اجازه دهید تا آنها را آزمایش کرده و به شما بازخورد دهند.
- بازنگری کنید. از بازخورد کاربران استقبال کنید و با انواع و قالبهای مختلف نمودار آزمایش کنید تا داشبورد شما خاصتر شود. معیارهای کلیدی بیشتری را که هنوز تجسم نشدهاند در نظر بگیرید. داشبورد خود را سفارشی کنید تا بصریتر شود. یک روش رایج برای تعاملیتر و قابل تنظیمتر کردن داشبوردها توسط کاربران، گنجاندن متغیرها است.
- گسترش و تکرار. هنگامی که داشبوردهای اولیه شما شروع به شکلگیری میکنند، معمولاً سوالات جدیدی مطرح میشود. اکنون که این دانش جدید را در مورد دادههای مالی خود دارید، یک داشبورد بازاریابی چه بینش جدیدی را به شما میدهد تا یاد بگیرید؟ ما دریافتهایم که این یک فرآیند بسیار تکراری است – همانطور که افراد دادههای خود را تجسم میکنند، باعث میشود که راههای بیشتر و بهتری را برای کسب بینش از همان دادهها ببینند و درک کنند. برای مثال، در Domo، بسیاری از قابلیتهای سفارشیسازی برای کاربران طراحی شدهاند تا خودشان آنها را ایجاد کنند که اغلب بار روی بخش فناوری اطلاعات را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد.
نتیجهگیری
تمام کسبوکارها ارزش فزاینده و اغلب قابل توجه و بکری در دادههای خود دارند. ابتکارات داشبوردسازی هوش تجاری پیرامون آن دادهها میتواند با در دسترس قرار دادن این ارزش برای کاربران کسبوکار که مسئول موفقیت کسبوکار هستند، این مشکل را حل کند. داشبوردسازی اطلاعات کلیدی و روندهای سازمان در دادهها را به سرعت در دسترس قرار میدهد، بنابراین همه میتوانند کمتر نگران مطالعه دادهها باشند و بیشتر بر اقدام تمرکز کنند.
برای خرید لایسنس نرم افزار Power BI ، میتوانید از خدمات ما استفاده نموده و درخواست خود را از طریق فرم زیر ثبت نمایید.